Hej!

I mitt första blogginlägg berättade jag att jag tränar för att må bra. I det här inlägget vill jag spinna vidare på det och dela med mig av vad ”må-bra”träning innebär för mig i praktiken just nu. Min träning består mestadels av att träna det som min kropp klarar av och som jag mår bra av (mycket även på grund av mina kroniska sjukdomar). Jag lyssnar (nästan) alltid på kroppen och det är ofta dagsformen som får styra. Jag pressar mig sällan. Det är känslan jag vill åt, både under och efter passet och syftet är alltid att behålla motivationen. Det är lätt att tappa motivationen och strunta i ett pass när det känns tungt och kroppen säger ifrån. Min strategi är att alltid hitta något som funkar och med lite kreativitet så löser det sig oftast. Konsekvenser på gott och på ont av mitt sätt att se på min egen ”må-bra”träning är att:

  1. Jag är nästan alltid motiverad att träna
  2. Jag provar på olika träningsformer (just nu löpning, rörlighet/yoga, spinning och styrka)
  3. Jag orkar oftast träna något varje dag och kroppen hinner återhämta sig
  4. Prestationsmässigt händer det inte mycket. Jag har sprungit på samma tider i många år och bibehåller styrkan i kroppen

Jag tror jag fortsätter med min målsättning ett tag till. Kanske blir jag sugen på att träna mer prestationsinriktat längre fram, när jag litar på att kroppen klarar den träningen som krävs. Tills dess känner jag mig ganska nöjd!